Tannlegeskrekk

​Har du tannlegeskrekk så er du ikke alene et hundretall av pasienter har tannlegeskrekk og vi møter pasienter med tannlegeskrekk hver eneste dag.

Tannlegeskrekk er å være nervøs eller redd for å gå til tannlegen og for å få tannbehandling. Angsten skyldes ofte både for undersøkelsen, instrumentene og selve behandlingen. De fleste pasienter som lider av tannlegeskrekk unngår besøk hos tannlegen og utsetter behandlinger. Resultat for dette er ofte dårlig munnhygiene, dårlig ånde og tannproblemer.

Tannlegeskrekk?

Mange pasienter som lider av tannlegeskrekk forteller om negative erfaringer hos tannlegen, gjerne som oftest i barndommen. Erfaringene kan variere, men de har ofte to ting til felles: smerte eller stort ubehag, samtidig følelsen av å ikke ha hatt kontroll over situasjonen. Smertefulle erfaringer i seg selv kan føre til tannlegeskrekk, som øker sannsynligheten for å utvikle problemer dersom du også føler at du har manglet kontroll i situasjonen.

Hvordan behandles tannlegeskrekk?

Dersom du forteller oss at du har tannlegeskrekk setter vi av god tid for deg og du får en gratis uforpliktende samtale før behandlingen. Samtalen handler om din redsel og årsaken til det. Alle behandlinger skal være smertefrie, slik at du føler deg trygg og får kontroll over situasjonen.

Vi på Bygdøy Alle tannklinikk legger stor vekt på at du føler deg trygg hos oss. Ikke la tannlegeskrekken stoppe deg fra å behandle tennene dine. Hos oss er det du som har kontrollen og vi gir deg den tiden du trenger, du kan avbryte oss når du vil.

Kan jeg få beroligende tabletter hos tannlegen?

Ja, beroligende tabletter er en type sedasjon som er angstdempende. Denne typen egner seg for engstelige pasienter som føler det er vanskelig å gjennomføre tannbehandling. Beroligende tabletter må avtales med tannlegen ved behov. Tablettene gis senest 30 minutter før tannlegetimen dersom det er avtalt.

Ta kontakt med oss og bestill time kun for en samtale om din tannlegeskrekk, å unngå å utsett tannlegebesøket for lenge.

Du kan bestille time over telefon, web-booking eller ved personlig fremmøte.