Konsultasjon hos Tannlege

Med vår lidenskap innen perfeksjon og kvalitet vil du bli godt tatt vare på under alle våre behandlinger. Vi benytter oss kun av det nyeste og beste innen teknologi og tannhelse, og har som mål at behandlingene blir så behagelige og smertefrie som mulig. Vi behandler våre pasienter slik vi selv ønsker å bli behandlet, og jobber for et langvarig og godt forhold innen tannhelse.

Hos oss er konsultasjon alltid GRATIS!

Ring oss på +47 67 90 66 40 for å bestille time eller for mer informasjon.

Hva kan du forvente deg

1. Ved en konsultasjon får du informasjon om hvilke behandlinger som er mulige sammen med et gratis kostnadsoverslag.
  2. Evaluere din generelle helse og munnhygiene
  3. Evaluere risikoen for hull i tennene, infeksjoner i tannrøttene, tannkjøttbetennelse eller andre munnhulesykdommer
  4. Vurdere behovet for restaurering av tenner og behovet for tannerstatning
  5. Sjekk din bite og kjevefunksjon
  6. Demonstrere riktig rengjøringsteknikker for tennene og/eller proteser
  7. Vurdere hvor mye fluor du får gjennom ditt kosthold og bruk av munnhygieneprodukter
  8. Ta dentale røntgenbilder, eller om nødvendig, gjør andre diagnostiske prosedyrer

Sykdommer og medisiner

Under første konsultasjon, vil din tannlege eller tannpleier også spørre om eventuelle helsemessige problemer du har eller medisiner du tar og diskutere hvordan de kan påvirke din tannhelse. Hvis du har diabetes, har du for eksempel økt risiko for tannkjøttsykdom. Noen medisiner som bidrar til munntørrhet kan øke risikoen for tannråte. Hvis leddgikt forstyrrer din evne til å effektivt pusser tennene, kan tannlegen eller tannpleieren vise deg hvordan du setter håndtaket på tannbørsten i en gummiball for enklere bruk – eller anbefale bruk av elektrisk tannbørste.

Hvis du har proteseerstatninger, for eksempel proteser eller broer, vil din tannlege eller tannpleier vil undersøke hvor godt de passer og se på behovet for eventuelle justeringer.

Konsultasjonen kan også omfatte veiledning om kosthold, røyking og andre livsstilsfaktorer som kan påvirke oral helse.

Tannrøntgen

Tannrøntgen tar tannlegen for å se detaljerte bilder av bestemte deler av munnen. Tradisjonell røntgenfilm er utviklet i et mørkerom, mens mer moderne teknikker gjør at røntgenbilder blir sendt til en datamaskin og vises på en dataskjerm.

Ulike typer dental røntgen bør være tilgjengelig:

Bitewing

Denne røntgen gjør at tannlegen kan studere tannkronene i under og overkjeven. Slike bilder bør man ta en gang i året.

Periapikal

Tannlegen kan se hele tannen og det omkringliggende bein.

Okklusal

Denne type røntgen tillater tannlegen å se hvordan de øvre tenner og tilsvarende nedre tenner passer sammen når kjeven er lukket.

Panoramarøntgen

Denne typen røntgen gir tannlegen oversikt over bihuler, kjevene og benvevet som omkranser tannrøttene. Alle førstegangskonsultasjoner inkluderer et slikt oversiktsbilde. Panoramabilder bør en ta ca. hvert 5. år for å holde øye med evt. patologi(sykdom)

Etter konsultasjonen

Etter konsultasjonen kan få et foreløpig kostnadsoverslag basert på dagens funn. Tannbehandling er livslang behandling og det er ofte ikke nødvendig at alle feil må rettes opp med en gang.

Vanligvis kan akutt behandling også utføres ved første konsultasjon slik at smerter og ubehag blir mindre. Det legges opp til videre behandling og betalingsavtale.

Det viktigste tipset vi kan gi deg er at du kommer i gang med tannbehandlingen og at du gjør det i det tempo som passer deg. Sørg også for at du får årlig innkalling ellers glir det ofte fort ut.