Rot-amputasjoner

Midt inne i tannen finner man et hulrom med nerver og blodkar, kalt pulpa. Dersom pulpa blir skadet og infisert av bakterier, kan den aldri bli normal igjen. Den vanligste årsaken til slike skader er dype hull i tannen. Dette kan resultere i tannsmerter og en infeksjon som sprer seg til kjevebenet rundt tannens rotspiss. Ved å rotfylle tannen, tar man sikte på å fjerne bakteriene og på denne måten få kontroll på infeksjonen.
I tilfeller der vanlig rotfyllingsbehandling alene ikke fører frem, kan en rotspissamputasjon bidra til løse problemet.

Vår Oral kirurg på Scandic Tannlegevakt er HELFO godkjent og har god erfaring med rot-amputasjoner.

Hva er en rotspissamputasjon?

En rotspissamputasjon er et kirurgisk inngrep der ca. 3-5 millimeter av rotspissen fjernes. For å få tilgang til rotspissen, må tannkjøttet brettes til side og nødvendig kjeveben borres bort. Etter inngrepet settes noen sting for å lukke såret. Stingene fjernes normalt etter omlag 1 uke.

Hva må jeg passe på etter rotspissamputasjon?

Når bedøvelsen går ut (etter 3-4 timer), kan det bli noe smerter i området. Det er derfor vanlig å få smertestillende tabletter eller resept på smertestillende tabletter med seg.
Det er anbefalt å ta det med ro den første tiden etter inngrepet. Unngå derfor hardt fysisk arbeid, trening og liknende i denne perioden.

Vil jeg føle smerte?

Inngrepet skjer under lokalbedøvelse og er smertefritt.

Kan det oppstå komplikasjonen etter rotspissamputasjon?

Ethvert kirurgisk inngrep vil ha en risiko for komplikasjoner. Eksempler på slike kan være forlenget blødningstid eller utvikling av infeksjon i operasjonsområdet. Det oppstår imidlertid sjelden komplikasjoner i forbindelse med rotspissamputasjoner.

oral kirurg jaehyun sim

Oral Kirurg