Periodontitt er en tannkjøttsykdom som starter med en betennelse i tannkjøttet og senere sprer seg til kjevebenet. Langsomt har den alvorlige tannkjøttsbetennelsen medført at det vevet som fester tannen, brytes ned og symptomene kan være at tennene blir løse og til slutt kan falle ut. Periodontitt er en langsomt utviklende, kronisk sykdom, og det vil alltid være risiko for at sykdommen vender tilbake.

Pris

Behandling av Periodontitt: 599,-

Periodontitt fiksering: 799,-

Riskoen for Periodontitt

• Røyking
  • Dårlig munnhygiene
  • Svekket immunforsvar
  • Systemiske sykdommer
  • Langsomt tannkjøttsbetelennelsen

Periodontitt symptomer

• Høvent tannkjøttet
  • betent
  • ømt
  • rødt
  • økt tendens til å blø
  • tannkjøttslommen blir dypere
  • tennene blir mer mobile
  • dårlig ånde
  • Mer følsomme for kulde, varme, søt og syrlig mat.

Periodontitt behandling

Periodontitt skal behandles hos tannlegen ved å fjerne tannstein og bakterier i tannkjøttslommen, på tennerne og rotoverflaten. Etter endt behandling er det viktig at du sørger for å opprettholde en sunn munnhygiene, så tannsykdommen ikke utvikler seg ytterligere.

I noen tilfeller kan tannlegen ved gjenoppbygge det tapte festet med en operasjon og spesielt hvis det kun er enkelte tender, som er rammet av alvorlig periodontitt.

I tilfeller med veldig dype tannkjøttslommer kan en tannkjøttsoperasjon være nødvendig for å stoppe sykdommens videreutvikling. Inngrepet vil foretas under lokalbedøvelse og vil være uten større ubehag etterpå.

Munnhygiene

• Å børste tenner 2 gange daglig (etter måltider) og bruke tanntråd, tannstikker eller interdentalbørster i mellomrommene.
  • Å ikke røyke eller bruke andre former for tobakk (nedsetter blodgjennomstrømmingen).
  • Å gå til regelmessige, forebyggende kontroller hos tannlege eller tannpleier.
  • Forebyggende undersøkelse hos tannlegen