Helfo Refusjon

Helfo har ansvar for ordningen med stønad og refusjon for utgifter til helsebehandling, legemidler og andre utgifter som dekkes av folketrygden. Våre tannleger har god kjennskap til Helfo og er stadig oppdatert med de gjeldende lover og retningslinjer som foreligger. Dette sikrer deg som pasient den refusjonen du måtte ha krav på.

delbetaling tannlege i oslo
delbetaling hos tannklinikk

Helfo

Som hovedregel må voksne betale utgiftene til tannbehandling selv, men det finnes enkelte unntak dersom du har visse sykdommer, tilstander eller skader. Tannlegen/tannpleieren skal vurdere om du faller inn under noen av disse unntakene, og derfor har krav på støtte fra Helfo.

Godkjente egenandeler i forbindelse med sykdommer og misdannelser (anomalier) i munn og kjeve (punkt 5) og behandling av enkelte former for tannkjøttsykdommer (marginal periodontitt og periimplantitt, punkt 6), teller med i opptjeningen til frikort for egenandelstak 2. Din tannlege/tannpleier skal innrapportere godkjente egenandeler til den automatiske frikortordningen i Helfo. De 15 tilstandene/tilfellene som kan gi rett til stønad  fra Helfo er:

• Sjelden medisinsk tilstand (spør tannlegen om hvilke tilstander som til enhver tid er med på denne listen, eller les mer om sjeldne medisinske tilstander på helsenorge.no)
  • leppe-kjeve-ganespalte
  • svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig
  • infeksjonsforebyggende tannbehandling ved særlige medisinske tilstander
  • sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling)
  • periodontitt (tannkjøttsykdom)
  • tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander)
  • bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi)
  • patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon og erosjon (alvorlig tanngnissing og syreskader)
  • hyposalivasjon (munntørrhet)
  • allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud)